понедельник, 7 сентября 2015 г.

Національний Університет Біоресурсів і Природокористування України
Гуманітарно-педагогічний факультет.
Ткаченко Антоніна Олександрівна
УНЗ – 14.01 2 р.н.


ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2.

Тема: ІНФОРМАЦІЙНЕ ТА ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В СИСТЕМАХ АВТОМАТИЗОВАНОГО УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ

Мета: Сформувати знання програмних засобів ІТКТ уміння користуватися відповідним програмним забезпеченням, уяву про побудову внутрішньої локальної мережі та роботу її складових.

Контрольні запитання
1.     Які напрями процесу інформатизації навчального закладу.?
2.     Перерахуйте етапи впровадження ІТКТ в навчальному закладі.
3.     Описати внутрішню корпоративну мережу навчального закладу.
4.     Які основні компоненти програмно-технічного комплексу мережі INTRANET?
5.     Які завдання та функції комп’ютерного інформаційного центру  навчального закладу?
6.     Яка структура освітнього сервера навчального закладу?
7.     Які позитивні і негативні наслідки інформатизації навчального закладу?
Творче завдання: Скласти план здійснення інформатизації навчальногозакладу, описати етапи здійснення цього процесу.



   Підтримку системи інформаційного забезпечення Національного університету біоресурсів та природокористування України покладено на два структурні підрозділи - інформаційно-обчислювальний центр, підпорядкований першому проректору, та центр інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання, підпорядкований директору Українського ННІ інформаційного і телекомунікаційного забезпечення агропромислової та природоохоронної галузей економіки.
    Головні завдання інформаційно-обчислювального центру:
     - впровадження нових інформаційно-комунікаційних технологій в систему адміністративного управління університетом;
     - забезпечення роботи телекомунікаційної системи;
     - експлуатація та обслуговування комп’ютерної техніки;
     - впровадження та експлуатаційне супроводження програмного забезпечення;
     - розробка та  супроводження web-ресурсів.
До центру входить чотири відділи:
    • обслуговування комп’ютерної техніки;
    • телекомунікаційного забезпечення;
    • програмного забезпечення;
    • розробки та супроводження сайту НУБіП України.
   
    Технічні ресурси системи інформаційно-комунікаційного забезпечення київського територіального центру на сьогодні включають близько 3000 персональних комп’ютерів, які підключені до локальної мережі університету, біля 2-х десятків серверів різного призначення, оптоволоконну мережу, яка з’єднує 15 навчальних корпусів та 14 студентських гуртожитків, локальні мережі в усіх навчальних корпусах та студентських гуртожитках, три аудиторії, обладнанні засобами для проведення відеоконференцій (фірми  Sony).
      Доступ до сервісів Інтернету у сучасному університеті став невід’ємним елементом його інфраструктури. Побудова оптоволоконної комп’ютерної мережі дозволила підключитись до двох незалежних інтернет-провайдерів із загальною пропускною здатністю каналів 1 Гбіт/c у зарубіжному сегменті Інтернету. Це дало можливість забезпечити якісним доступом до Інтернету і його сервісів усі підрозділи університету та студентські гуртожитки.   

                  Інформаційні підсистеми управління університетом
      Підсистема управління фінансами, бухгалтерського обліку та кадрового забезпеченняреалізована на базі програмного забезпечення «1С». При цьому в єдину систему поєднано процеси оплати за придбані товари та послуги, оплати за госпрозрахункові послуги, проходження товарів через склад, матеріальний облік, облік нерухомого майна, нарахування заробітної плати, управління організаційною структурою та кадровим забезпеченням, подачу в електронній формі звітності в державні органи.
    Підсистема управління документообігом залишається одним із найважливіших процесів для інформатизації. Для вирішення цієї задачі в університеті розроблений власними силами та впроваджений  адміністративний портал. До його складу входять:
   - дошка оголошень з можливістю розсилання документів та зразків звітів;
   - дошка повідомлень;
   -  база нормативних документів університету;
   -  база наказів;
   -  база вхідної/вихідної кореспонденції;
   -  база стандартів освіти (освітньо-кваліфікаційні характеристики та освітньо-професійні програми з підготовки фахівців освітньо-       кваліфікаційних рівнів бакалавр та магістр);
   - дискусійний клуб реалізований в формі Інтернет-форуму і призначений для обговорення важливих питань щодо життєдіяльності університету;
    - службова електронна пошта. На сьогодні в університеті запроваджено дві поштові системи: twin.nubip.edu.ua, у якій створено скриньки     для всіх структурних підрозділів університету і яка призначена, в першу чергу,  для підтримки документообігу, та поштова система іменної пошти mail.nubip.edu.ua.
   Для забезпечення оперативного доступу до законодавчої інформації закуплено та встановлено корпоративну інформаційну систему «Ліга-Закон».
      З 2006 року в університеті використовується обладнання відеоконфренцзв’язку, яке  було впроваджене для підтримки дистанційного проведення лекційних занять для регіональних навчальних закладів (РНЗ) та трансляції на РНЗ лекцій професорів зарубіжних університетів, які проводяться у рамках міжнародних програм, проведення та участі науковців університету у міжнародних наукових конференціях, використання в процесах управління університетом  для проведення нарад з керівниками відокремлених навчальних закладів, трансляції на РНЗ засідань вченої ради, проведення атестації викладачів РНЗ.
Впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес займається центр інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання при Українському ННІ інформаційного і телекомунікаційного забезпечення агропромислової та природоохоронної галузей економіки. Основні напрямки його діяльності:
   - розробка методики та створення електронних навчальних ресурсів для дистанційного навчання;
   - підтримка ресурсів науково-освітнього консультативного середовища.
   До складу центру входять відділи дистанційного навчання, розробки електронних навчальних ресурсів, мультимедійних, дистанційних технологій навчання та потокового відео, підвищення кваліфікації.
   Працівниками центру розроблено та запроваджено в освітню діяльність:
   - навчально-інформаційний портал, в якому викладені лекційні матеріали (тексти та презентації), матеріали для лабораторних та практичних занять; через цей портал проводиться по-модульне та підсумкове тестування студентів; доступ до порталу студенти виконують через Інтернет або з локальної мережі університету;
   -  інституційний репозиторій, куди увійшли  наукові статті науково-педагогічних працівників університету, матеріали конференцій, проведених в університеті, автореферати дисертацій, захищених в НУБіП України, наукові статті та дипломні роботи магістрів, методичні матеріали на підтримку навчального процесу, опис відкритих електронних навчальних курсів, стандарти (кодекс Аліментаріус, ISO, СОУ, ДСТУ), патенти;
   - аграрна відкрита енциклопедія, в якій розміщені матеріали для дистанційної самоосвіти, гармонізовані (доповнені коментарями експертів НУБіП України та посиланнями на внутрішні та зовнішні ресурси) стандарти.
   - сайт «Аграрний сектор України», який є основою загальнонаціональної дистанційної інформаційно-дорадчої системи в галузях сільськогосподарського виробництва та у сфері аграрної науки і освіти.
   Значна увага приділяється і підтримці електронних наукових видань. Так, науковою частиною видається науковий електронний журнал «Наукові доповіді НУБіП України», тематична спрямованість якого — висвітлення результатів наукових досліджень з генетики, біології, біотехнології, природничих наук, агрономії, технології виробництва і переробки продукції тваринництва, ветеринарної медицини, якості і безпеки сільськогосподарської продукції, переробки і зберігання продукції, лісівництва, механізації, електрифікації та автоматизації, економіки та організації сільськогосподарського виробництва, економіки природокористування, педагогіки, аграрного права, соціально-гуманітарних і філологічних наук.
   З початку 2011 року в університеті спільно з Всесвітнім консорціумом вищої освіти і досліджень у сільському господарстві (GCHERA) засновано міжнародний науковий електронний журнал "Біоресурси планети та якістьжиття", головною метою якого є  об'єднання зусиль університетів наук про життя та аграрних університетів з метою спільного вирішення широкого кола питань.
   Завдання Університету  з  впровадження інформаційно-комунікаційних технологій
1.     Забезпечити розвиток Українського навчально-наукового інституту інформаційного та телекомунікаційного забезпечення агропромислової та природоохоронної галузей економіки шляхом виконання наукових проектів спільно з Національним космічним агентством України, Інститутом космічних досліджень, Українським гідрометеорологічним центром, Державним комітетом статистики України, МАП щодо використання ДЗЗ та ГІС-технологій для вирішення завдань аграрного моніторингу; Федерацією профспілок України щодо надання на основі використання дистанційних технологій консультаційних електронних послуг молоді та населенню сільської місцевості; участі у міжнародних проектах GEO JECM та JRC EC; створення системи електронної підтримки дорадництва та відпрацювання спільно з підприємством ВАТ «Укртелеком» України системи надання електронних консультацій; створення геопорталу університету; подальшого інформаційного наповнення агропорталу AgroUA.net; створення електронної бази даних з електронними версіями адаптованих до навчального процесу стандартів ІSО; створення тренінгового центру підвищення кваліфікації спеціалістів з питань використання ДЗЗ та ГІС-технологій в агропромисловій та природоохоронній галузях економіки; забезпечення підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників університету з питань використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній та науковій діяльності.
2.     Доповнити інформаційний електронний освітній простір НУБіП України електронними ресурсами, розміщеними на навчально-інформаційному порталі на базі платформи Moodle (moodle.nubip.edu.ua), інституційному репозиторії (http://elibrary.nubip.edu.ua), електронній бібліотеці (http://library.nubip.edu.ua), аграрній відкритій енциклопедії (http://agrowiki.nubip.edu.ua), відео та аудіотеках (веб-касти та аудіо-касти); забезпечити доступ викладачів та магістрів до електронних світових баз даних повнотекстових наукових публікацій (AGORA, AGRIS, CARIS, URAN, CAB Abstr. і под.)
3.     Забезпечити розвиток інфраструктури інформаційного електронного освітнього простору університету шляхом оптимізації кампусної оптоволоконної комп’ютерної мережі; запровадження мобільних технологій у навчальний процес; збільшення комп’ютерних робочих місць для студентів. Розширення можливостей та сервісів адміністративного порталу для забезпечення електронного документообігу та  оперативного контролю за виконанням прийнятих рішень, наказів та доручень.
Діяльність професорсько-викладацького складу університету та підрозділів, що займаються вирішенням проблем використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальному процесі, науковій та інноваційній діяльності, здійснюється службою проректора з навчально-наукових питань інформатизації і телекомунікаційних систем під керівництвом Морзе Н.В., проректора з навчально-наукових питань інформатизації та телекомунікаційних систем, за такими напрямами:
  • розбудова Українського навчально-наукового інституту інформаційного та телекомунікаційного забезпечення агропромислової та природоохоронної галузей економіки;
  • впровадження дистанційних технологій у систему навчання студентів НУБіП України та РВНЗ шляхом створення електронних навчальних курсів та науково-методичних матеріалів нового зразка, їх розташуванням на сервері з платформою дистанційного навчання Moodle; проведення он-лайн лекцій для студентів РВНЗ та навчально-інформаційно-консультаційних пунктів НУБіП України викладачами базового закладу з використанням відео конференцсистеми;
  • підготовка та підвищення кваліфікації науково-педагогічних процівників НУБіП України щодо ефективного використання ІКТ у навчальному процесі;
  • проведення педагогічних експериментів із впровадження дистанційних технологій навчання у очну, заочну форму навчання студентів та систему підвищення кваліфікації;
  • створення та розбудова тренінгового центру FAO;
  • використання ІКТ у дорадницькій консультативній службі;
  • розбудова роботи телецентру;
  • автоматизація організаційної діяльності навчально-виховного процесу;
  • створення та підтримка нової версії офіційного веб-сайту НУБіП України та інноваційної системи інформування співробітників і студентів університету та РВНЗ;
  • обладнання лекційних аудиторій ННІ мультимедійною та відеотехнікою для впровадження дистанційних технологій у навчальний процес, в тому числі, з використанням системи відеоконференцзв'язку;
  • забезпечення навчальних лабораторій та структурних підрозділів комп’ютерною технікою, її обслуговування та ремонт;
  • забезпечення ефективної роботи локальної мережі та зв’язку з глобальною мережею Інтернет, розвиток телекомунікацій.
Мета запровадження адміністративного порталу (Intranet) університету - вироблення у працівників університету навичок роботи з електронними матеріалами та підготовка до впровадження системи електронного документообігу. На адмінпорталі підтримуються такі інформаційні ресурси:
  • “Електронна дошка оголошень НУБіП УКРАЇНИ”;
  • дошка оперативних повідомлень;
  • база навчальних і навчаючих програм для використання в навчальному процесі, розроблених на кафедрах університету;
  • база загально університетських наказів, в якій зберігаються накази на відрядження, загальні та студентські накази;
  • база “Нормативні документи НУБіП УКРАЇНИ”, де розміщені внутрішні документи, які регламентують роботу підрозділів і служб університету;
  • база навчальних матеріалів, у яку вносяться нормативні документи з кожної дисципліни, електронні варіанти лекцій, підручників та навчальних посібників, методичних вказівок до вивчення дисципліни та виконання лабораторних робіт, матеріали навчального характеру, скопійовані з Інтернет-ресурсів з вільним доступом;
  • база вхідної і вихідної кореспонденції;
  • база стандартів освіти, у якій розміщені освітньо-кваліфікаційні характеристики та освітньо-професійні програми освітньо-кваліфікаційних рівнів бакалавр, спеціаліст та магістр з тих спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців в університеті.

Використання засобів ІКТ у системі підготовки студентів  призводить до збагачення педагогічної і організаційної діяльності університету  наступними значимими можливостями:
  • вдосконалення методів і технологій відбору і формування змісту  освіти;
  • введення і розвитку нових спеціалізованих навчальних дисциплін і напрямів навчання, пов'язаних з інформатикою і інформаційними технологіями;
  • внесення змін до навчання більшості традиційних дисциплін, безпосередньо не пов'язаних з інформатикою;
  • підвищення ефективності навчання студентів за рахунок підвищення рівня його індивідуалізації і диференціації, використання додаткових мотиваційних важелів;
  • організації нових форм взаємодії в процесі навчання і зміни змісту і характеру діяльності викладача та студента;
  • вдосконалення механізмів управління системою освіти.
Процес інформатизації освіти, підтримуючи інтеграційні тенденції пізнання закономірностей предметних галузях і довкілля, актуалізує розробку підходів до використання потенціалу інформаційних технологій для розвитку особистості студентів. Цей процес підвищує рівень активності і рефлексії студента, розвиває здібності альтернативного мислення, формування умінь розробляти стратегію пошуку рішень як навчальних, так і практичних завдань, дозволяє прогнозувати результати реалізації прийнятих рішень на основі моделювання об'єктів, що вивчаються, явищ, процесів і взаємозв'язків між ними. 
Використання сучасних засобів ІКТ в усіх формах навчання може привести і до низки негативних наслідків. Зокрема, частіше всього однією з переваг навчання з використанням засобів інформатизації називають індивідуалізацію навчання. Проте разом з перевагами тут є і великі недоліки, пов'язані з тотальною індивідуалізацією. Індивідуалізація зводить до мінімуму обмежене в навчальному процесі живе спілкування викладачів і студентів, що вчаться один в одного, пропонуючи їм спілкування у вигляді "діалогу з комп'ютером". Це призводить до того, що студент, якого навчили, активно користується живою мовою, надовго замовкає при роботі із засобами ІКТ. Студент не отримує достатньої практики діалогічного спілкування, формування і формулювання думки на професійній мові. Іншим істотним недоліком масового використання засобів ІКТ в освіті є згортання соціальних контактів, скорочення практики соціальної взаємодії і спілкування, індивідуалізм.
Найбільшою складністю є перехід від відомостей, циркулюючих у системі навчання, до самостійних професійних дій, інакше кажучи, від знакової системи як форми представлення знань на сторінках підручника, екрані дисплея і тому подібне до системи практичних дій, що мають принципово іншу логіку, ніж логіка організації системи знаків. Це класична проблема застосування знань з практики, формальних знань, а на психологічній мові – проблема переходу від думки до дії.
Певні труднощі і негативні моменти можуть виникнути у результаті застосування сучасних засобів ІКТ, що надають викладачам і студентам значну свободу в пошуку і використанні певних даних або відомостей. При цьому деякі педагоги й студенти не рідко нездатні скористатися тією свободою, яку надають сучасні телекомунікаційні засоби. Часто заплутані і складні способи представлення можуть стати причиною відмови студента від матеріалу, що вивчається, із-за різних невідповідностей.

Творче завдання:

Планування роботи з інформатизації навчального закладу.
З метою більш високого рівня інформатизації навчального закладу є
доцільним розроблення власної програми (проекту) інформатизації
навчального закладу та вироблення моделі його інформатизації. Програма
(проект) розробляються як правило на 3 роки.
Програма може включати такі блоки:
1. Матеріально-технічне забезпечення інформатизації навчального
закладу.
2. Навчально-методична робота з питань запровадження ІКТ.
3. Навчально-виховна робота з учнями з ІКТ.
4. Захист інформації.
Обов’язковим розділом плану роботи навчального закладу на рік є розділ «Інформатизація навчального закладу», в якому плануються заходи, спрямовані на реалізацію власної програми (проекту) інформатизації у поточному навчальному році. Заходи повинні мати чітко визначені терміни та відповідальних осіб за їх проведення..
Планування   включатиме  такі заходи:
1. Проведення моніторингу рівня володіння ІКТ педагогічними працівниками.
2. Вивчення попиту педагогічних працівників на відвідування семінарів за різними темами.
3. Проведення моніторингу охоплення викладачів навчального закладу участю у тематичних семінарах та заходах з питань запровадження ІКТ. 4. Проведення навчальних семінарів з оволодіння ІКТ.
5. Проведення семінарів та презентацій з використання електронних засобів навчального призначення.
6. Організація співробітництва навчальними закладами, спеціалізованими підприємствами та організаціями з питань підвищення рівня оволодіння ІКТ педагогами та запровадження ІКТ у навчально-виховний процес.
 7. Проведення спільних методичних заходів з навчальними закладами, які працюють за аналогічною проблематикою у напрямі інформатизації.
8. Розробка інструкцій, методичних рекомендацій, порад тощо з питань запровадження інформаційно-комунікаційних технологій.
ü №п/п
ü прізвище та ім’я учня
ü клас
ü дата інструктажу
ü назва інструктажу
ü підпис учня
ü підпис вчителя

 9. Проведення відкритих семінарів  із запровадженням ІКТ. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий